Karol Sienkiewicz, dwutygodnik
numer 15, 2009

"Pierwszy kontakt z najnowszą wystawą Wojciecha Fangora w łódzkiej galerii Atlas Sztuki wywołuje konsternację. Czy to aby na pewno Fangor? Ze ściany wyjeżdża ogromny czołg, atrapa modelu T-34, stanowiącego podczas II wojny standardowe wyposażenie Armii Czerwonej. Modelem T-34 był między innymi Rudy, którym bohaterowie serialu "Czterej Pancerni i pies" zdobywali Berlin."


Katarzyna Rakowska, Gazeta Wyborcza
25 XI 2009

"W Atlasie Sztuki intrygujący projekt "Norma" Sławka Beliny: mistyfikacja, wygłup, gra, przebieranka i performance z ciałem artysty w roli głównej. Projekt składa się z realizacji wideo zapętlonych w ośmiokanałową instalację. Łączy je zamaskowana postać w ekstrawaganckim kolorowym kostiumie wykonująca dziwne, baletowo-gimnastyczne ruchy na ulicach największych miast świata oraz w pofabrykanckich wnętrzach Łodzi. Przerysowany, teatralny, futurystyczny  kostium - dobrany do każdej przestrzeni, zmieniający się w kolejnych projekcjach - nadaje jej znamiona istoty z innej planety. Istota ta wywołuje tyleż zdziwienie i śmiech, co niepokój - bo zakłóca status quo. Burzy porządek. Jest elementem odczuwalnie obcym, nie przypomina niczego znajomego. A naciągnięty na twarz materiał (z otworami na oczy) uniemożliwia ujawnienie jej tożsamości. Przebranie i maska sprzyjają anonimowości."


W Rzymie otwarta zostanie 26.10.2009 wystawa Krzysztofa Bednarskiego  "Thanatos polacco". Ommagio a Jerzy Grotowski. Wystawa, której kuratorem jest Jaromir Jedliński, zostanie zaprezentowana w Museo Laboratorio d'Arte Contemporanea Uniwersytetu Rzymskiego La Sapienza. Rzymska prezentacja jest kolejną wersją zorganizowanej w Atlasie Sztuki (13.03.2009-19.04.2009) wystawy Ku Górze. Hommage à Jerzy Grotowski. Wystawa ta jest częścią obchodów Roku Jerzego Grotowskiego w Rzymie.

On 26.10.2009 in Rome there will be the opening of Krzysztof Bednarski's exhibition "Thanatos polacco". Ommagio à Jerzy Grotowski. The exhibition, a curator of which is Jaromir Jedlinski, will be displayed in Museo Laboratorio d'Arte Contemporanea of the University of Rome, La Sapienza. The Roman presentation is a next version of the exhibition organized in Atlas Sztuki (13.03.2009-19.04.2009) entitled Upwards. Hommage à Jerzy Grotowski. The exhibition is a part of celebrations of the Anniversary of Jerzy Grotowski in Rome.


Monika Małkowska, Rzeczpospolita
6 X 2009

"W galerii Atlas Sztuki w Łodzi Wojciech Fangor pokazuje dawne obrazy i zaskakująca najnowszą instalację.[…] Weszłam do Atlasu Sztuki i…  cofnęłam się ze zgrozą. Prosto we mnie mierzyła lufa czołgu. Czyżby nakręcono dalszy ciąg "Czterech pancernych"? Nie, to Wojciech Fangor wykonał ze styropianu kopię T-34; pomalował na kolor khaki; na włazie usadowił czterech wojaków powiewających czerwonym sztandarem."

Jędrzej Słodkowski, Gazeta Wyborcza
cojestgrane, 2-8 X 2009

"W Atlasie Sztuki przy ul. Piotrkowskiej 114/116 można oglądać prace Wojciecha Fangora - wybitnego malarza, który jako jedyny dotychczas polski artysta miał indywidualną wystawę w Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku. Ekspozycja jest nietypowa, bo oprócz słynnych, wywołujących  złudzenie optyczne obrazów zobaczymy na niej… wielki czołg T-34 z radzieckimi żołnierzami i czerwoną flagą."

Jolka Wisłocka, Laif
X 2009

"Artysta (urodzony w 1922 roku) pokazuje dwanaście wielkoformatowych prac powstałych w latach 1969-1975, będących częścią jego indywidualnej wystawy w nowojorskim Muzeum Guggenheima w 1070 roku. Fangor, wybitny przedstawiciel malarstwa w stylu op-artu i prekursor sztuki z gatunku environment, należy do wąskiego grona polskich twórców, którzy zdobyli międzynarodową sławę."

Piotr Sarzyński, Polityka
nr 39, 26 IX 2009

"Wystawa składa się z dwóch części. Pierwsza to 12 dużych prac powstałych w latach 1969-1975, a więc w okresie uważanym przez wielu krytyków za szczytowy w twórczości artysty. Dużej klasy ciekawostką tej odsłony jest sześć prac, które twórca wystawiał niegdyś w słynnym Muzeum Guggenheima (jako jedyny Polak w historii nowojorskiej placówki), a nigdy dotychczas niepokazywanych w kraju. Ale prawdziwym zaskoczeniem jest dopiero druga. 87-letni artysta zadziwił wszystkich tworząc (jeśli się nie mylę, to pierwszą tego typu w swej karierze) instalację, w której główną rolę odgrywa atrapa radzieckiego czołgu i jego załogi "wyzwalającej" Polskę w 1945 r. To zaskakujące rozliczenie się artysty z niezwykle ważnym – jak twierdzi – okresem jego życia, który nastąpił po zakończeniu II wojny światowej. Wystawa bardzo ciekawa, która z pewnością nieźle zamiesza w głowach zarówno miłośnikom jego talentu, jak i jego poukładanym biografom, którzy sądzili, że o Fangorze wiedzą już wszystko, i na pewno nie spodziewali się w jego sztuce jeszcze jednej tak zadziwiającej wolty."

Jędrzej Słodkowski, Gazeta Wyborcza
24 IX 2009

"Dostałem szansę dzięki radzieckim czołgom […] Wystawę nietypową, bo oprócz słynnych, wywołujących złudzenie optyczne obrazów zobaczymy na niej… wielki czołg T-34 z radzieckimi żołnierzami i czerwoną flagą. - 26 stycznia do Rabki, dokąd uciekłem z Warszawy przed powstaniem, wjechały sowieckie czołgi. Miałem uczucie, jakby Sowieci uratowali mi życie - wspomina malarz."

Krzysztof Masiewicz, artbazar
23 IX 2009

"Kolejny raz Atlas Sztuki sprawia, iż musimy porzucić wszystkie wcześniejsze plany i stawić się na otwarciu wystawy w najbliższy piątek w Łodzi. Skąd te emocje? Może dlatego, iż sam maestro będzie na otwarciu, może dlatego, iż kilka z prezentowanych obrazów było prezentowanych na stającej się już legendą indywidualnej wystawie Wojciecha Fangora w The Solomon R. Guggenheim Museum w Nowym Jorku w 1970 roku (kilka z nich nie było dotychczas prezentowanych w Polsce) a może dlatego że nieliczni którzy już ją widzieli zdołali wydobyć tylko jedno słowo - "niesamowita"."
 

Zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej VI Kongresu Kultury Polskiej, który odbędzie się w dniach 23-25 września br. w Krakowie. Na stronie tej, pod hasłem "ikony kultury" znajdują się informacje
o działalności Atlasa Sztuki.
www.kongreskultury.pl

We invite you to visit the website of the VIth Congress of Polish Culture, which will take place on 23-25 of September 2011 in Cracow. On the website, under
the entry "icons of culture" there is all information about the activity of Atlas Sztuki.
www.kongreskultury.pl


sztuka.pl
2 IX 2009

"Wystawa, będąca dowodem możliwości ujarzmienia na płótnie intercelestialnej siły kosmosu, empirycznych, wizualnych wrażeń i piękna nieszablonowych zjawisk astrofizycznych, pozwoliła zwiedzającym przenieść się w przestrzeń utożsamianą z astralną pustką, w rzeczywistości wypełnioną mnogością barw i kształtów. Fangor postanowił podzielić się z nami również swoimi osobistymi wspomnieniami, w sposób nieco bardziej czytelny i jednoznaczny, stawiając nas oko w oko z działem radzieckiego czołgu, który niosąc rzekome wyzwolenie spod jarzma lat okupacji, przyniósł system o wiele bardziej wyniszczający, pełen przemocy skrajności".


Monika Małkowska, rp.pl
24 IX 2009

"Łódzki Atlas Sztuki prezentuje 65 prac 18 autorów wiernych kierunkom modnym w latach 60. To pierwszy w Polsce tak duży zestaw op-artu i kompozycji kinetycznych […] Mistrzom należy się uznanie za konsekwencję i nieustający entuzjazm dla gier z wizualnymi złudzeniami. […] Cała wystawa "Abstrakcja i kinetyka" (przygotowana we współpracy z francuską Galerią Espace, pod kuratorską opieką Liliane Zafrani) sprawia wrażenie czegoś naturalnego, autentycznego. Nie trzeba kombinować nad przesłaniem eksponatów. Wystarczy zanurzyć się w nich, popłynąć. I poczuć relaks."


Art.&Business
VII-VIII 2009

"W łódzkim Atlasie Sztuki prezentowana jest zbiorowa wystawa zatytułowana Abstrakcja i Kinetyka. Ekspozycję przygotowano we współpracy z francuską galerią Espace Meyer Zafra, którą od lat kieruje wenezuelska kuratorka Liliane Zafrani. Zaprezentowano prace 18 twórców, wśród których przeważają artyści pochodzący z Wenezueli […] Wystawa Abstrakcja i Kinetyka jest czterdziestym projektem zrealizowanym i zaprezentowanym w Atlasie Sztuki. Kończy ona szósty rok działalności wystawienniczej galerii."


Anna Theiss, Kultura Dziennik Polska Europa Świat
10 VII 2009

"Łódzki Atlas Sztuki przygotował  wciągającą wystawę sztuki efektownej, ale o niezbyt dobrej reputacji. "Abstrakcja i kinetyka" to wielki pokaz współczesnych twórców op-artu."


Waldemar Braniewski, Exit
nr 2, IV-VI 2009

"Wystawa w Atlasie Sztuki stawia nas wobec niezwykle złożonej sytuacji. Bednarski pokazuje swoje prace sprzed dwudziestu lat, ale jednocześnie - i nie ma w tym paradoksu - pokazuje coś całkiem nowego. Nowe dzieło, tak spójne i koherentne, że wydaje się specjalnie stworzone dla tego miejsca i tej wystawy. Być może tak rzeczywiście jest".


Katarzyna Rakowska, Gazeta Wyborcza
27-28 VI 2009

"Kolorową i lekką - w sam raz na lato - wystawę op-artu i sztuki kinetycznej otworzył Atlas Sztuki. Ekspozycje przygotowała Liliane Zafrani, wenezuelska kuratorka prowadząca galerię we Francji […] Sztuka przy Piotrkowskiej drga, pulsuje, migocze; właściwie sprawia oczom ból. Ale niezmiennie bawi i zachwyca".


Piotr Sarzyński, Polityka
nr 25, 20 VI 2009

"Wystawa w Atlasie Sztuki przypomina dorobek op-artu. Wprawdzie brakuje tu najsłynniejszego przedstawiciela tego nurtu Victora Vasarely'ego, ale reprezentacja jest
i tak godna (18 twórców i ciekawa, a Yaacov Agam, Carlos Cruz-Diez, Manuel Merida czy Jesus Rafael Soto to artyści należący do absolutnej czołówki gatunku. Zresztą kuratorka wystawy Liliane Zafrani zna się na swym fachu; od lat specjalizuje się właśnie w op-arcie. To rzadka okazja poznania w syntetycznej formie tego ciekawego epizodu XX-wiecznej sztuki".


Wojciech Grochowalski, Kultura i Biznes
nr 47, IV-V 2009

"W galerii Atlas Sztuki przy ul. Piotrkowskiej 114/116 w Łodzi od 24 kwietnia do 14 czerwca wystawiono prace ze zbiorów łódzkiego biznesmena i kolekcjonera Dariusza Bieńkowskiego (prowadzi biznes z branży włókienniczej). Wystawa ma tytuł "KOLEKCJA ZDARZEN. Sztuka istniej poza obrazem…", kuratorem jest Józef Robakowski, który do prezentacji wybrał z właścicielem kolekcji ponad 80 prac: obrazy, fotografie, filmy, obrazy medialne, obiekty… W sumie dużo abstrakcji, a wśród artystów m.in. Henryk Stażewski, Wojciech Fangor, Jerzy Lewczyński (ponad 40 prac), Jadwiga Maziarska, Jadwiga Sawicka, Zbigniew Dłubak, Józef Robakowski."


Katarzyna Rakowska, Gazeta Wyborcza
5 V 2009

"W Atlasie Sztuki pokaz dzieł z kolekcji łódzkiego mecenasa sztuki i biznesmena Dariusza Bieńkowskiego układa się w historię polskiej sztuki awangardowej i konceptualnej. Tę wystawę trzeba zobaczyć".


Monika Małkowska, Rzeczpospolita
4 V 2009

"W łódzkim Atlasie Sztuki można oglądać 150 dzieł ze zbioru kolekcjonera Dariusza Bieńkowskiego. [...] Na wystawie w Atlasie Sztuki rolę duchowego przywódcy odgrywa Henryk Stażewski - stąd pomysł, żeby emitować jego bon mot o "bojowej' powinności artysty. Czy można się dziwić, że aranżację pokazu Bieńkowski powierzył Robakowskiemu? Znany, łódzki twórca multimedialny, profesor łódzkiej Filmówki Józef Robakowski należy do niestrudzonych eksperymentatorów. Ekspozycja w Atlasie Sztuki nosi podtytuł "Sztuka istnieje poza obrazem...". I rzeczywiście, prawie z każdym obiektem wiąże się historia, którą właściciel przytacza z niesłabnącym entuzjazmem. Sztuka jest dla niego źródłem ciągłej radości."


Katarzyna Rakowska, Gazeta Wyborcza
24 IV 2009

"W Atlasie Sztuki zostanie dziś otwarta wystawa dzieł ze zbiorów łódzkiego kolekcjonera i mecenasa sztuki Dariusza Bieńkowskiego. To jedna z największych i najciekawszych kolekcji prywatnych w Polsce".


Agnieszka Gniotek, sztuka.pl
IV 2009, Nr 4

"Czasami w  świecie sztuki niebezpiecznie doświadcza nas pęd ku nowościom. Jako kryterium potrafi eliminować rzeczy prawdziwie wartościowe, choć nie pierwszej świeżości. W krakowskim Bunkrze Sztuki miała odbyć się w roku ubiegłym wystawa Krzysztofa M. Bednarskiego. Autor, będący już w wieku refleksyjnym, postanowił dzięki niej zreinterpretować i spojrzeć po raz kolejny na swoje starsze prace, które emocjonalnie wiążą się z Jerzym Grotowskim i jego Laboratorium. W ramach obchodów Roku Grotowskiego byłaby to koncepcja dość oczywista, gdyby nie to, że w sztuce Bednarskiego nic nie jest tak po prostu oczywiste. Krakowska wystawa się nie odbyła, bo w Bunkrze oczekiwano czegoś nowego. Świeżych prac artysty, a nie zwrotu ku przeszłości. Dlatego tę wystawę oglądamy w Łodzi, w Atlasie Sztuki, który nie raz już pozwalał artystom skłaniać do refleksji."


Nagroda od Grupy Pewnych Osób
The Prize from Group of Some People

dyplom


Piotr Sarzyński, Polityka
(12)2697, 21 III 2009

"Rok Grotowskiego się rozkręca. Po ciekawej wystawie w Zachęcie zajrzeć wypada do Łódzkiego Atlasu Sztuki. Pokazano w nim bowiem prace artysty mającego z Jerzym Grotowskim relacje szczególne. Poznali się, gdy Krzysztof M. Bednarski jeszcze studiował, zaś Grotowski był już u szczytu sławy. I zżyli się na tyle, że młody twórca na wiele lat stał się wyłącznym autorem plakatów do sztuk i parateatralnych działań Grotowskiego oraz adeptem w jego Instytucie Aktora."


Katarzyna Rakowska, Gazeta Wyborcza
20 III 2009

"Piorunujące wrażenie robi rzeźba "Thanatos polski", która dosłownie wychodzi ze ściany w Sali po lewej stronie. Z bieli, jak z nicości lub wód Styksu, wyłania się niewielka łódka z rozłupanym przez piorun pniem dębu, do którego konarów artysta horyzontalnie przybił deskę."


Monika Małkowska, Rzeczpospolita
14-15 III 2009

"Weszłam do Atlasu Sztuki i… zdębiałam. Wydawało mi się, że szczytowa ściana sali z lewej strony została wyburzona. Że wchodzę w biały bezkres, w centrum którego znajduje się łódka o przedziwnym maszcie z poplątanych, sczerniałych gałęzi jabłoni. Iluzja. Taki efekt dał ekran "namalowany" światłem. Tło dla rzeźby "Thanatos polski" Krzysztofa Bednarskiego wykonanej w hołdzie dla Teatru Laboratorium; dla jego twórcy i zespołu."


Jędrzej Skłodowski, Gazeta Wyborcza
21 I 2009

"W Atlasie Sztuki premierę miała nie tylko wystawa Wojciecha Wilczyka "Niewinne oko nie istnieje", ale także książka wydana z tej okazji przez Atlas Sztuki i Ha!art: 700-stronicowy dokument na temat żydowskich miejsc kultu i polskiej pamięci".


Monika Małkowska, Rzeczpospolita
20 I 2009

"Wojciech Wilczyk dwa i pół roku poświęcił projektowi "Niewinne oko nie istnieje". Wybór fotografii i slajdów z tej serii pokazuje w łodzkiej galerii Atlas Sztuki, która też współfinansowała wydawnictwo książkowe. W katalogu - 307 obiektów i ich historie. [...] W Atlasie Sztuki wyeksponował 18 fotosów oraz 400 slajdów. Wydany też został tom zawierający cały materiał: 307 obiektów i ich historie. Warto je przeczytać - bo to Polska właśnie".


Jędrzej Skłodowski, Gazeta Wyborcza
16 I 2009

"Atlas Sztuki pokaże dziś wystawę Wojciecha Wilczyka "Niewinne oko nie istnieje". Fotografie synagog i domów modlitwy: zrujnowanych, przebudowanych na domy mieszkalne, funkcjonujących jako pizzerie, sklepy, salony - mebli holenderskich albo urody - robią piorunujące wrażenie. To świeże i oryginalne spojrzenie na stosunki polsko-żydowskie. Wystawa składa się z trzech części. Pierwsza to kilkadziesiąt wydrukowanych w dużym formacie fotografii. Druga - projekcja 400 zdjęć 307 żydowskich miejsc kultu (niektóre widzimy w więcej niż jednym ujęciu). Wrażenia wizualne uzupełnia emisja cyklu "Czy tu była synagoga?" - serii 28 rozmów, jakie Wojciechowi Wilczykowi "przydarzyły się" podczas fotografowania. Zdjęcia ia rozmowy zostały zebrane w wydanej właśnie przez Atlas Sztuki i Korporację Ha!art 700-stonicowej księdze".


Marek Lewoc, Gazeta Wyborcza
7 I 2009

"W galerii prowadzonej przez Jacka Michalaka ponad i tak wysoką średnią wybiła się fascynująca prezentacja twórczości Zbigniewa Makowskiego. Na wystawę "Wąski Dunaj nr 5" składały się pełne tajemnicy surrealistyczne rysunki, szkice, instalacje i książki artystyczne"

 

 

 

 

 














 

 

 

ArtBazaar
Art&Business
Arteon
Dwutygodnik
Exit
Gala
Gazeta Wyborcza
Newsweek Polska
Orońsko
Polityka
Rzeczpospolita
sztuka.pl
The Warsaw Voice
Tygodnik Powszechny
Wprost
lodz-art.eu
reymont.pl