W poniedziałek 26 listopada odbyła się lekcja historii sztuki dla uczniów Zespołu Państwowych Szkół Plastycznych im. T. Makowskiego w Łodzi. Na zdjęciach spotkanie młodych ludzi z twórczością Samuela Szczekacza.




Olga Szymkowiak, Gazeta Wyborcza
5 XI 2012

"Już na kilkanaście minut przed spotkaniem Atlas Sztuki był wypełniony po brzegi. Przed rozpoczęciem rozmowy zebrani zaśpiewali jubilatowi "dwieście lat". Spotkanie poprowadziła prof. Maria Poprzęcka z Uniwersytetu Warszawskiego".


Marta Pietrasik, Gazeta Wyborcza
10 VII 2012

"Prezentacja sztuki ludowej w Atlasie Sztuki stanowi krok milowy w postrzeganiu twórczości nierzadko uchodzącej za prymitywną."


Igor Rakowski-Kłos, Gazeta Wyborcza
29 VI 2012

"Obrazy Koguciuka "utrzymane w jednakowym formacie (30X42 cm), przemawiają nie tylko malarską ekspresją, ale i tekstem, który wyjaśnia sens, uwypukla esencję zwartej w nich anegdoty. (…) Scenki te rozgrywają się na ciemnym, neutralnym tle, co tylko pomaga w ekspozycji zawartej w nich puenty" – pisze Jadwiga Barczyńska, kustosz i kierowniczka Działu Sztuki Współczesnej i Galerii 72 Muzeum Ziemi Chełmińskiej w Chełmie.
Uśmimiak tworzy rzeźbę pełnoplastyczną, choć w równym stopniu zajmuje go relief. Bardziej serio i częściej niż Koguciuk podejmuje tematykę sakralną – Pięćdziesiąt lat temu namalowałem pierwszy raz na dwóch rękawach od koszuli. Nie gruntowałem, bo nie wiedziałem, że trzeba gruntować. No i namalowałem "humory", dwa obrazki. Żona wysłała mnie potem z handlem na wiejski targ. I ja pomyślałem, że te obrazy na handel wezmę – mówi Stanisław Koguciuk w wywiadzie opublikowanym w katalogu wystawy.
Jan Uścimiak – Zacząłem bardzo dawno, jeszcze dzieckiem byłem, to już dłubałem, bo u mnie dziadek i pradziadek też dłubali, tylko że ja tego już niedużo pamiętam. Po pradziadku został feretron, skrzypki takie, na strychu zostawił, i anioły też były. To ja żem chodził, jak młody byłem, i te anioły podstrugiwał, a to chata drewniana, strych duży. I raz wujo mówi: "Gdzie anioły podzieli przy tym feretronie?". I ja mówię, że ja wziąłem i tego, zestrugałem całe. A on na to do mnie: "To teraz dorób nowe". I jakieś zrobiłem, i wstawili, i od tego momentu tak to się zaczęło."


Igor Rakowski-Kłos, Gazeta Wyborcza
29 VI - 5 VII 2012

"Stanisław Koguciuk zaczął przygodę ze sztuką 50 lat temu. Pierwszy obrazek namalował na… rękawach koszuli. Gdy chciał go zabrać na targ, żona poradziła: "Weź, ale jak kto znajomy będzie, to chowaj, żeby nie śmieli się ludzie z ciebie, z takiego malarza. No…" […] Także Jana Uścimiaka częściej niż wieś interesują sprawy bieżące podpatrzone na ulicy, w parku, na miejskim targu lub potańcówce. Za to bardziej serio i częściej niż Kuguciuk podejmuje on tematykę sakralną, czego dowodem jest cykl "Aniołowie". "Uścimiak tworzy rzeźbę pełnoplastyczną – pisze Barczyńska - choć w równym stopniu zajmuje go relief. Dba o to, żeby drewno lipowe było w dobrym gatunku i właściwie wysuszone. Gotowe prace pokrywa polichromią, ujawniając upodobanie do ciepłych, pastelowych barw(…)"


29 maja br. o godz. 16 w Łódzkiej Drodze Sławy - na ulicy Piotrkowskiej w sąsiedztwie pomnika Rubinsteina - została odsłonięta Gwiazda Profesor Marii Kornatowskiej. Ceremonia odsłonięcia Gwiazdy zgromadziła sporo znajomych, przyjaciół i uczniów zmarłej w ubiegłym roku wybitnej krytyczki filmowej, eseistki i wykładowczyni Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Fundatorem gwiazdy Marii Kornatowskiej jest Atlas Sztuki.







Piotr Sarzyński, Polityka, nr 20
16-22 V 2012

"Na wystawę składa się osiem filmów jednego z najważniejszych artystów XX w., zmarłego w 1986 r. Josepha Beuysa. To zapisy niektórych jego akcji artystycznych przeprowadzonych pomiędzy 1964 a 1984 r. Niektóre przygotował sam, inne – z członkami grupy Fluxus. Jest wśród nich zapis legendarnego już happeningu "Jak wyjaśnić obrazy martwemu zającowi" i kilku innych, które na stałe trafiły do historii światowej awangardy. Program obowiązkowy dla wszystkich, którzy chcą poznać fundamenty sztuki minionego stulecia."


Marta Pietrasik, co jest grane
11-17 V 2012

"Wszystkie prace pokazywane w Atlasie Sztuki pochodzą ze zbiorów powstałego w 1996 roku przy Hamburger Bahnhof Musem für Gegenwart Joseph Beuys Medien-Archiv."


Piotr Sarzyński, Polityka, nr 11
14-20 III 2012

"Niezwykła akcja artystyczna, której podjęła się znana artystka i powszechnie szanowany profesor, historyk sztuki. Składa się z trzech części. Pierwsza to łamiący wszelkie reguły gatunku 30-minutowy film artystki. Ni to dokument, ni fabuła, po trosze reportaż śledczy i film edukacyjny poświęcony XX-wiecznej historii sztuki. Brawurowa i perfekcyjna mistyfikacja, w której w rolach głównych występują mistrzowie malarskiej awangardy lat 20. XX w., dyplomaci, no i pewien tajemniczy pociąg widmo. Wystawę uzupełnia poświęcona tej historii książeczka prof. Turowskiego oraz instalacja – ekspozycja gromadząca wyniki artystycznego śledztwa. Całe to podsumowanie wystawą przedsięwzięcie jest nie tylko próbą oryginalnego spojrzenia na relacje sztuka-polityka, ale też świadectwem, jak łatwo manipulować faktami, by osiągnąć określony cel."


Marta Pietrasik, Gazeta Wyborcza
14 III 2012

"Zdobywcy słońca. Parowóz dziejów" to wystawa o historii pociągu agitacyjnego, który w 1920 r. wyruszył z Moskwy do Berlina, a zatrzymał się w Koluszkach. Wnikliwy widz zauważy że fakty zostały sfabrykowane. Pojawia się pytanie: czy artyści maja prawo okłamywać publiczność?"


Marta Pietrasik, Gazeta Wyborcza, co jest grane
9-15 III 2012

"Dwie wybitne postaci polskiego świata artystycznego i naukowego od dwóch lat prowadzą niecodzienne śledztwo. Annę Baumgart, artystkę wizualną, i profesora Andrzeja Turowskiego, cenionego krytyka sztuki, zaintrygował los pociągu agitacyjnego, który w  1920 roku wyruszył z Moskwy do Berlina, a zatrzymała się w Koluszkach. "Jego wyjątkową historię pokaże w piątek Atlas Sztuki".


Marta Pietrasik, Gazeta Wyborcza
9 III 2012

"O fabrykowaniu faktów i podawaniu ich jako prawdziwych opowiada najnowsza wystawa w Atlasie Sztuki".


W sobotę 10 marca 2012 roku o godzinie 12.00 w sali kinowej Muzeum Kinematografii w Łodzi przy pl. Zwycięstwa 1 odbyło się spotkanie z prof. Andrzejem Turowskim, autorem książki "Parowóz dziejów" oraz Anną Baumgart, autorką filmu "Zdobywcy słońca". Spotkanie poprowadził dr Adam Mazur. W trakcie spotkania został zaprezentowany film Anny Baumgart "Zdobywcy słońca".


W poniedziałek 23 stycznia pierwszoklasiści z Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Łodzi już po raz trzeci odwiedzili Atlas Sztuki. Dzieci nie tylko zobaczyły nową wystawę i uczestniczyły w zajęciach plastycznych, ale poznały także Tatianę Czekalską, z którą mogły porozmawiać o prezentowanym projekcie. Dodatkową, niezapowiedzianą atrakcją przygotowaną dla naszych najmłodszych gości była wizyta owcy Meli.







Marta Pietrasik, Gazeta Wyborcza
16 I 2012

"Owca wzięła udział w projekcie łódzkich artystów Tatiany Czekalskiej i Leszka Golca. Wystawa "Contract Killer" opowiada o stworzeniach, które powinny mieć takie samo prawo do życia jak ludzie. Czekalska:- "Contract Killer" oznacza "płatnego mordercę". Według badań WHO, Food Standard Agency i WCRT najczęstszą przyczyną śmierci człowieka jest jedzenie mięsa. Gdybyśmy postanowili zjeść Melanię, powstałby raban, wielu ludzi protestowałoby przeciw temu okrucieństwu. Ludzie zapominają, że codziennie zjadają kotlety robione z setek takich samych Melanii".












 

 

 

ArtBazaar
Art&Business
Arteon
Dwutygodnik
Exit
Gala
Gazeta Wyborcza
Newsweek Polska
Orońsko
Polityka
Rzeczpospolita
sztuka.pl
The Warsaw Voice
Tygodnik Powszechny
Wprost
lodz-art.eu
reymont.pl